Waar dient merkbescherming voor?

Wanneer je een product ontwerpt, hoort hier altijd een merk bij. Dit is een kenmerk voor jouw producten. Om ervoor te zorgen dat iedereen weet dat het jouw product is, is merkbescherming zeer belangrijk. Dit zorgt ervoor dat niemand anders jouw producten of diensten kan claimen en mensen wijs kan maken dat hij of zij het heeft bedacht. 

Onder merkbescherming valt het volledige proces, van merkregistratie tot merkbewaking door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. De bescherming zorgt er ook voor dat, wanneer er inbreuk wordt gemaakt op jouw merk, hier op legale wijze actie tegen kan worden ondernomen. Als jouw merk niet beschermd is, heeft dit weinig zin en kan je in het ongelijk worden gesteld wanneer je strijd voor jouw merk. 

Wat houdt een merk precies in?

Een merk is iets waaraan mensen jouw producten of diensten kunnen herkennen. Dit kan een logo zijn in de vorm van een plaatje of tekening, of een slogan. Vaak zie je deze twee samen en worden ze gecombineerd. Veel bekende bedrijven kun je direct herkennen aan hun merk. Denk hierbij aan het merk Nike, McDonald’s, maar ook automerken. 

Je gebruikt een merk om jouw ontwerpen te onderscheiden van de andere ontwerpen op de markt. Zo kun je laten zien dat je een uniek en creatief product hebt ontworpen waar jij als enige het eigendom over hebt. 

Naast logo’s en slogans, kunnen bepaalde kleuren, vormen en zelfs verpakkingen deel uitmaken van een merk. Bepaalde melodieën, geuren, cijfercombinaties of lettertypen horen allemaal bij het ontwerpen van een eigen merk. Het doel is om het product of de dienst volledig eigen te maken en afzonderlijk op de markt te komen.

Hoe je het beste voor merkbescherming kunt zorgen

Om voor optimale merkbescherming te zorgen, kun je het best je merk laten registreren bij een merkenbureau. Dit bedrijf helpt je met het hele proces van registreren tot bewaking. Je begint bij het inschrijven van je merk door een formulier in te vullen op de website van je gekozen merkenbureau. Hierbij verstuur je een aantal dingen, waaronder persoonlijke gegevens, je merknaam, een aantal specificaties over je merk en het logo. 

Daarna zal er een controle plaatsvinden waarbij het merkenbureau kijkt of je merk misleidend is en of je alle afgesproken handelingen hebt betaald. Na alle controles, is je merk beschermd en kun je gerust je producten en diensten adverteren.

Geef een reactie